krajobraz pochylnia1 pomost

frontW Warszawie, w Reducie Banku Polskiego, po raz pierwszy w historii, w poniedziałek, 16 września 2019 r., przyznano prestiżowe tytuły „Polska Marka Turystyczna” i ogłoszono nominacje kolejnych aspirantów do tego tytułu, wśród których znalazły się Mazury Zachodnie. To wyróżnienie dla najlepiej zarządzanych regionów turystycznych. Do pierwszej edycji tego projektu aplikowało aż 117 podmiotów, spośród których ten zaszczytny tytuł przypadł zaledwie 5 laureatom i 6 kandydatom. Ceremonii dokonał minister sportu i turystyki - Witold Bańka oraz Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk.

Poza Mazurami Zachodnimi miano kandydatów do tytułu "Polskiej Marki Turystycznej" otrzymały również: Jura Krakowsko-Częstochowska, Puszcza Białowieska, Szlak Wokół Tatr, Miasto Zamość oraz Ziemia Świętego Krzyża.
Tytuł "Polska Marka Turystyczna" przyznano w tym roku pięciu podmiotom: Marce Beskidy, Krainie Lessowych Wąwozów, Miastu Lublin, Śląskowi Cieszyńskiemu oraz Miastu Toruń.

O tytuł aplikowały dwa podmioty z Regionu Warmii i Mazur: „Łączy nas Kanał Elbląski” Lokalna Grupa Działania i ZLOT. Przed rozstrzygnięciem tegorocznej edycji konkursu, w ramach realizacji projektu „Polskie Marki Turystyczne”, 26 sierpnia w Ostródzie odbyły się warsztaty mające na celu ustalenie struktury i sposobu zarządzania terytorialnymi markami turystycznymi na obszarze Mazur Zachodnich oraz Krainy Kanału Elbląskiego. W spotkaniu wzięli udział zarządcy marek uczestniczących w projekcie, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego oraz przedstawiciele podmiotów turystycznych z obszaru marek. Warsztatom towarzyszyła wizyta studyjna.

Jak wskazał szef resortu na uroczystej gali wręczenia tytułów, "w 2018 roku Polacy odbyli o 19 proc. podróży więcej niż w 2015 roku, a liczba turystów z zagranicy wzrosła o 17 proc”. Celem projektu "Polskie Marki Turystyczne" jest właśnie podtrzymanie tego wzrostowego trendu poprzez wzmacnianie współpracy w zakresie turystyki na poziomie lokalnym. Cała akcja to odpowiedź na szybko zmieniające się zwyczaje turystów i trendy w branży. Ma ona wspierać rozwój tzw. regionów turystycznych oraz lokalnych marek, które będą zachęcały ludzi do odwiedzania danych miejsc i pozostawania w nich jak najdłużej. Ministerstwo Sportu chce, by znak "Polska Marka Turystyczna" był swego rodzaju certyfikatem jakości i atrakcyjności danego miejsca.
- To miejsca często nieodkryte, (…) nieznane wśród zagranicznych turystów, wymagające zdecydowanej promocji, bo to są wyjątkowe, piękne miejsca (...) Dzisiaj chcemy te miejsca pokazywać i promować, (…) dlatego wsparcie jakie otrzymają ma przyczynić się do wzrostu ich rozpoznawalności - podkreślił minister sportu i turystyki - Witold Bańka.
Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk powiedział, że nagrodzone miejsca mają potencjał, by stać się markami turystycznymi rozpoznawalnymi w całej Europie. Dodał także, że uznana marka turystyczna to gwarancja atrakcyjności danego miejsca pod wieloma względami.
 
Mazury Zachodnie to destynacja turystyczna zarządzana przez Zachodniomazurską Lokalną Organizację Turystyczną z siedzibą w Ostródzie, pretendująca do roli markowego obszaru z bardzo bogatym potencjałem naturalnych i kulturowych atrakcji turystycznych oraz różnorodną i kwalifikowaną infrastrukturą i bazą usług turystycznych. Aspiracje do marki o tej nazwie rozpoczęły się przed dwudziestu laty w kręgach samorządowo-biznesowych sektora turystycznego. Liderem kierunkowych działań w tej dziedzinie była komórka organizacyjna zajmująca się promocją w nowo utworzonym Starostwie Powiatowym w Ostródzie. Już rok po uruchomieniu nowej administracji powiatowej, w 2000 r., zinwentaryzowano zasoby turystyczne obszaru i wydano pierwszy folder turystyczny w trzech wersjach językowych właśnie pn. „Mazury Zachodnie”. Publikacja ta zadebiutowała po raz pierwszy na największych targach turystycznych ITB Berlin. Wtedy też, po raz pierwszy, Powiat Ostródzki zorganizował na tych targach wspólne stoisko „Westmasuren” przy współpracy z departamentem turystyki Urzędu Marszałkowskiego w Olsztynie oraz z udziałem władz samorządowych gmin z tego obszaru. W kolejnych latach działania te kontynuowano dopraszając do współpracy władze administracyjne Powiatu Iławskiego i Miasta Iławy. Efektem tej integracji były kolejne edycje publikacji pn. „Mazury Zachodnie – Oferta Turystyczna Pojezierza Iławsko-Ostródzkiego” i wspólne prezentacje wizerunkowo-biznesowe na berlińskich targach.

W 2004 r., po wejściu w życie Ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej, zaistniały możliwości prawne sformalizowania działań integracyjno-promocyjnych sektora publicznego i przedsiębiorców branży turystycznej oraz tworzenia oddolnych struktur wspólnego finansowania i zarządzania lokalnymi i regionalnymi destynacjami turystycznymi. Samorząd powiatowy, przy współpracy z samorządem Miasta Ostródy, Gmin - Ostróda i Miłomłyn podjęły inicjatywę, wspólnego z przedsiębiorcami sektora turystycznego, powołania lokalnej organizacji turystycznej jako podmiotu zarządzającego i finansującego działania promocyjne i prorozwojowe branży. Starania te uwieńczono sukcesem w styczniu 2006 r. powołaniem do życia Stowarzyszenia pod nazwą „Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna” (ZLOT) w Ostródzie. Nowopowstała organizacja skupiała na starcie 4 samorządy i 17 przedsiębiorców sektora turystycznego.

Dziś, Stowarzyszenie skupia ponad 50 członków z terenu 5 powiatów (ostródzkiego, iławskiego, nowomiejskiego, elbląskiego i olsztyńskiego), w tym 4 podmioty sektora publicznego (Powiat Ostródzki, miasta – Ostróda i Iława oraz gmina Ostróda).
Otrzymanie przez Mazury Zachodnie tytułu „Kandydata” do certyfikatu „Polska Marka Turystyczna”, jest z jednej strony - uwieńczeniem wieloletnich wysiłków różnych aktorów kreacji subregionu, a z drugiej - nobilitacją tego obszaru i stworzeniem szansy do zbudowania profesjonalnej marki, mogącej z powodzeniem konkurować z innymi znanymi już destynacjami na polskim i zagranicznym rynku turystycznym.

Certyfikat Kandydata do tytułu „Polska Marka Turystyczna” odebrali: Dyrektorka Biura ZLOT – Marlena Rogowska i Członek Zarządu ZLOT – Henryk Kropidłowski.
 
Info.: H. Kropidłowski
Foto: M. Rogowska i H. Kropidłowski
 
mt_gallery:1

Oświata link

Oświata Kultura i Sport

Z życia szkół i placówek
Doradztwo zawodowe
Profilaktyka szkolna
Warmińsko-Mazurskie dni rodziny
Wykaz szkół i placówek oświatowych

linkuje cały box

Rozwój lokalny

Perspektywa finansowa 2014-2020
Zrealizowane projekty 2007-2013
Dokumenty strategiczne

Strefa interesanta link

Strefa Interesanta

Powiatowy Rzecznik Konsumetów
PCPR
Powiatowy Urząd Pracy
Konsultacje Społeczne
Poradnik Interesanta

 bip logo 2

Powiat społecznościowy

Dołącz do nas i Ty!

super powiat3

logo2019logo zpp Zachodniomazurska Lokalna Organizacja Turystyczna

Warmińsko-Mazurska Regionalna Organizacja Turystyczna 

Port Lotniczy Olsztyn-Mazury

 

Pliki cookies i Polityka Prywatności

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.